چگونه کمپین تبلیغاتی موفق داشته باشیم؟

دلارام لوایی 1402.09.27 335 1 0

تبلیغات یکی از اصول اساسی برای موفقیت در کسب و کار است. جمله معروفی از هنری فورد در مورد تبلیغات وجود دارد که می‌گوید متوقف کردن تبلیغات برای کاهش هزینه‌ها مانند متوقف کردن ساعت برای صرفه‌جویی در وقت است. 
حقیقت این است که کیفیت بالای کالا و خدمات شما شرطی لازم برای موفقیت در کسب و کار است. اما داشتن کیفیت کافی نیست و شما باید بتوانید کیفیت خود را به خوبی به مشتریان نشان دهید و این موضوع از طریق تبلیغات امکان پذیر است. برای مثال به تبلیغات گسترده برندهای معروفی چون اپل، سامسونگ، شیائومی و.‌.. نگاه کنید، به نظر نمی‌رسد کسی در مورد کیفیت تلفن‌های همراه اپل شکی داشته باشد. اما این کمپانی هر ساله میلیون‌ها دلار برای تبلیغات هزینه می‌کند.
تبلیغات را می‌توان تلفیقی از خلاقیت و استراتژی دانست. اگر به اطراف خود نگاه کنیم، هر روزه انواع مختلفی از تبلیغات را می‌بینیم. از فضای مجازی گرفته تا بیلبوردهای شهری و حتی دیوارنویسی‌های نه چندان جذاب کسب و کارهای کوچک. اما سوالی که باید به عنوان صاحب یک کسب و کار از خود بپرسیم این است که کدام تبلیغ توانسته نظر ما را جلب کند یا در خاطره ما ماندگار شود؟
تبلیغات مانند هر کار دیگری نیازمند استراتژی و برنامه ریزی است. مسئله فقط بیشتر نشان دادن برند یا محصول نیست، بلکه شما باید بتوانید به صورتی هدفمند ویژگی‌های منحصر به‌ فرد خود را به افرادی که باید، یا همان جامعه هدف، نشان دهید. نمونه این موضوع تبلیغات یوتیوب است. نکته‌ای که شاید درباره تبلیغات یوتیوب ندانید این است که تبلیغاتی که به شما نشان داده می‌شوند، در حقیقت بر اساس نوع ویدیوهایی است که تماشا می‌کنید. یعنی یوتیوب با استفاده از پایگاه داده خود، تشخیص می‌دهد که شما احتمالا به کدام نوع محصولات علاقه‌مند هستید. این موضوع حتی به مکانی که شما در آن قرار دارید هم وابسته است. یعنی یوتیوب از هر طریقی تلاش می‌کند تا تبلیغات خود را به مرتبط‌ترین فرد نشان دهد.
در این مطلب از سی یو وب قصد داریم تا به مفهوم کمپین تبلیغاتی بپردازیم و مراحل ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق را بررسی کنیم و در انتها هم به چند نمونه کمپین تبلیغاتی موثر‌ داخلی و خارجی اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید. اگر هم به دنبال تیمی حرفه‌ای برای اجرای کمپین تبلیغاتی یا دیجیتال مارکتینگ خود هستید، کافیست اینجا کلیک کنید.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

همه ما با مفهوم تبلیغات آشنا هستیم اما ممکن است مفهوم کمپین تبلیغاتی کمی گیج کننده باشد. کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از تبلیغات برنامه‌ریزی شده و استراتژیک است که برای انتقال یک یا چند پیام خاص به جامعه هدف ما طراحی شده. در این تعریف چند نکته اساسی وجود دارد که بهتر است کمی ریزبینانه‌تر به آنها نگاه کنیم.

مجموعه

 کمپین تبلیغاتی حتما شامل چند نوع تبلیغ در یک یا چند پلتفرم و بستر متفاوت است. به عبارت صریح‌تر در کمپین تبلیغاتی تلاش می‌شود تا ویژگی‌های خاص کالا یا خدمات، از روش‌های متفاوت به مخاطب منتقل شود. مسلما این کار از طریق انجام یک تبلیغات امکان پذیر نیست. برای داشتن کمپین تبلیغاتی موفق باید مفاهیم اساسی کسب و کار خود را چندین بار به مخاطب نشان دهیم. اولین راه برای این موضوع نشان دادن چند باره یک تبلیغ ثابت است و راه دوم که کارایی بیشتری دارد، تاکید بر همان مفاهیم قبلی با فرم و ساختاری جدید است. در هر حال کمپین تبلیغاتی موثر‌ معمولا شامل چند بسته محتوایی متفاوت است و در قالب یک مجموعه به مخاطب ارائه می‌شود.

پیام خاص

 یکی از رایج‌ترین اشتباهات تبلیغات، تلاش برای بیان تمام خصوصیات در یک تبلیغ است. ابن موضوع خلاقیت را از بین خواهد برد. کمپین تبلیغاتی موفق روی یک یا چند مفهوم خاص تاکید می‌کند. شما می‌توانید برای سایر ویژگی‌های محصول خود کمپین‌های دیگری طراحی کنید. برای مثال تبلیغات فروشگاه‌های سرای ایرانی را در نظر بگیرید، این مجموعه در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی خود، به صورت گسترده، روی این مفهوم تاکید کرد که هر چیزی بخواهید را در سرای ایرانی پیدا خواهید کرد. این مجموعه با این کمپین تبلیغاتی خواست نشان دهد که گستره وسیعی از محصولات را پوشش می‌دهد اگرچه قطعا این مجموعه ویژگی‌های خاص و مناسب دیگری هم دارد.

استراتژیک بودن

یکی از اشکالات اساسی تبلیغات، کلیشه‌ای بودن آن است. علت این کلیشه‌ای بودن هم این است که معمولا صاحبان کسب و کار تلاش می‌کنند تا تمام ویژگی‌های خود را در یک تبلیغ بیان کنند. مفاهیمی مثل «بالاترین کیفیت» ، «کمترین قیمت» ، «تولید ملی» «تخفیفات ویژه» و ...
تجربه نشان می‌دهد که تمرکز روی یک ویژگی ممتاز و برجسته کردن آن و البته استفاده از پلتفرم مناسب، نتایج بهتری دارد. البته این موضوع به معنای بیان نکردن سایر ویژگی‌های محصول یا خدمت شما نیست. بلکه شما ویژگی‌های خود را به صورت برنامه‌ریزی شده و منظم و از طریق پلتفرم‌های مرتبط به مشتریان خود معرفی می‌کنید. اینجا مفهوم استراتژی مطرح می‌شود. برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید که لوازم التحریر عرضه می‌کند. فرض کنیم شما بخواهید در یک کمپین تبلیغاتی روی مفهوم جذابیت ظاهری کالاهای خود تاکید کنید. 

بیشتر بخوانید : 5 دلیل اهمیت برنامه تبلیغات خلاقانه بازاریابی

طبیعتاً واگذار کردن تبلیغات به سایتی که ماهیت خبرگزاری دارد، یا استفاده از بیلبوردها در اتوبان‌های اطراف شهر موثر‌ نخواهد بود. به عبارتی جامعه هدف شما کودکان هستند. در واقع کودکان به جذابیت ظاهری و طرح‌های زیبای لوازم التحریر خود اهمیت می‌دهند. پس بهتر است از بیلبوردهای نزدیک‌ مدارس و البته اینفلوئنسرهای حوزه کودک و وبسایت‌ها و صفحه‌های فعال در حوزه کودک استفاده کنید و به تبلیغات خود تمی داستانی بدهید. در حالی که اگر قرار بود روی مفهوم قیمت پایین محصولات یا تخفیفات ویژه تاکید کنید، باید سراغ افراد، وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها و بیلبوردهای متفاوتی بروید و محتوای کمپین تبلیغاتی شما هم متفاوت باشد.
سی یو وب با استفاده از تیمی متخصص خدمات مربوط به برگزاری کمپین تبلیغاتی موفق و دیجیتال مارکتینگ را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه این مطلب به بیان راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی موثر‌ خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

استراتژیک بودن تبلیغات

مراحل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی موفق 

راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی موثر‌ مراحلی دارد که به طور خلاصه می‌توان به آن‌ها اشاره کرد:
•    مشخص کردن هدف تبلیغاتی
•    مشخص کردن جامعه هدف
•    برنامه‌ریزی زمانی کمپین
•    مشخص کردن بودجه تبلیغات
•    انتخاب پلتفرم تبلیغات
•    طراحی تبلیغات
•    پیش‌بینی نتایج کمپین تبلیغاتی
•    ارزیابی و آسیب شناسی کمپین تبلیغاتی
هشت مرحله بالا، مراحل اساسی اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق هستند. بهتر است نگاهی جزئی‌تر به هر مرحله داشته باشیم.

مشخص کردن هدف تبلیغاتی

یکی از مشکلات اساسی تبلیغات، مشخص نبودن هدف آن است. اولین مرحله برای اجرای کمپین تبلیغاتی موفق، هدف گذاری است. برای مثال ممکن است هدف شما از اجرای کمپین یکی از موارد زیر باشد:
•    جذب مشتریان جدید
•    ترغیب مشتریان قدیمی به خرید بیشتر 
•    نشان دادن نوآوری خاص شما 
•    جذب اسپانسر 
•    جذب نیروی کار 
•    فضاسازی رسانه‌ای و اجتماعی
و...

طبیعتاً برای هر یک از موارد بالا باید نوع خاصی از تبلیغات را انتخاب کرد. برای داشتن کمپین تبلیغاتی موثر‌، تعیین هدف اولین گام است.

مشخص کردن جامعه هدف

کمپین تبلیغاتی موفق می‌داند که باید کجا را هدف بگیرد. مثال فروشگاه لوازم التحریر به خوبی نشان می‌دهد که تعیین جامعه هدف تا چه اندازه روی انتخاب پلتفرم و نوع تبلیغات و ... تاثیر دارد. تعیین جامعه هدف هم با توجه به هدف کلی کمپین تعیین می‌شود.
فرض کنیم شما فروشنده لوازم ورزشی حرفه‌ای باشید و هدف شما جذب مشتری جدید باشد. طبیعتاً جامعه هدف شما کسانی خواهند بود که ورزش را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کنند و احتمالا سنی‌ بین ۱۸ تا ۳۵ سال دارند. پس بهتر است از پلتفرمی استفاده کنید که این رده سنی فعالیت بیشتری در آن دارند و محتوای مجموعه تبلیغاتی خود را بر پایه مفاهیم مورد علاقه آنها تولید نمایید. مثلاً تاکید روی حفظ سلامتی با استفاده از وسایل استاندارد ورزشی برای افرادی در این بازه سنی به اندازه تاکید روی استفاده قهرمانان بزرگ از وسایل ورزشی استاندارد کارآمد نخواهد بود.

شناسایی جامعه هدف مورد نظر تبلیغات در کمپین تبلیغاتی موفق

برنامه ریزی زمانی کمپین تبلیغاتی 

کمپین تبلیغاتی موفق، در بهترین زمان ممکن برگزار می‌شود. یک بار دیگر به مثال فروشگاه لوازم التحریر برگردیم. قطعا بهترین زمان ممکن برای برگزاری کمپین تبلیغاتی موثر این فروشگاه، در بازه زمانی نزدیک به بازگشایی مدارس است. 
استفاده از بازه‌های زمانی طلایی و مرتبط با حوزه فعالیت، می‌تواند مرز میان کمپین تبلیغاتی موفق و ناموفق باشد.

مشخص کردن بودجه تبلیغات

همیشه یکی از عوامل تعیین کننده در اجرای کمپین تبلیغاتی، بودجه و سرمایه اولیه است. اصولاً کسب و کار و اقتصاد به وسیله بودجه برنامه‌ریزی می‌شود. اگر بودجه‌ای نامحدود در اختیار داشته باشیم، دیگر انتخاب بین این پلتفرم یا آن پلتفرم، این محتوا یا آن محتوا اهمیتی ندارد. در واقع ما با بودجه نامحدود همه انواع محتوا را در همه پلتفرم‌های ممکن اجرا خواهیم کرد. چون حقیقت این است که چیزی به عنوان تبلیغات منفی وجود ندارد.
اما این موضوع هیچگاه امکان پذیر نیست و به همین خاطر ما باید سراغ نوعی از تبلیغات برویم که کارایی بیشتری دارد و به نحو بهتری هدف ما را محقق می‌کند.
کمپین تبلیغاتی موفق کمپینی است که بتواند با بودجه‌ای محدود، بیشترین میزان آورده ممکن را ایجاد کند. همچنین یکی از فاکتورهای مهم در سنجش موفق بودن یا نبودن کمپین، عامل بودجه است. به عبارت دیگر نمی‌توان از کمپینی با بودجه کم، انتظار کارایی بی‌اندازه داشت. 

بیشتر بخوانید : 6 تفاوت بزرگ بین بازاریابان قوی و ضعیف محتوا

انتخاب پلتفرم تبلیغات

یک کمپین تبلیغاتی موفق از بهترین پلتفرم برای تحقق هدف خود استفاده می‌کند. به مثال فروشگاه لوازم ورزشی حرفه‌ای و جامعه هدف خاص آن برگردیم. احتمالا شما هم موافقید که بهترین پلتفرم ارائه تبلیغات با توجه به جامعه هدف آن مثال، اینستاگرام است. پلتفرمی که اکثر افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله به طور فعال در آن حضور دارند. فرض کنید برای تبلیغات این فروشگاه سراغ لینکدین برویم که شبکه اجتماعی دانشگاهی است. خودتان می‌توانید تصور کنید که انتخاب این پلتفرم از همین ابتدا به معنای شکست کمپین تبلیغاتی است.

طراحی تبلیغات

برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موثر‌ باید تبلیغات خود را بر اساس پلتفرم انتخابی و جامعه هدف خود طراحی کنید. برای این موضوع تبلیغ سرای ایرانی برای فروش اقساطی بدون چک و ضامن به بازنشستگان را به یاد بیاورید. از انتخاب پلتفرم یعنی تبلیغات تلویزیونی گرفته تا انتخاب بازیگران و لحن و طراحی صحنه، همه و همه در راستای هدف اصلی و جامعه مخاطبان این تبلیغ انتخاب شده بود.

پیش‌بینی نتایج کمپین تبلیغاتی 

برای فهمیدن این که آیا کمپین تبلیغاتی موفق بوده یا خیر، باید نتایج آن را پیش‌بینی کرد. اگر پیش از این کمپین تبلیغاتی داشته‌اید، می‌توانید طبق نتایج کمپین‌های قبلی به پیش‌بینی بپردازید و اگر هم این اولین بار است که قصد اجرای کمپین تبلیغ را دارید، دو راه اصلی برای پیش‌بینی نتایج وجود دارد:
•    اول تحقیق در مورد کمپین‌های تبلیغاتی مشابه و بررسی نتایج آن‌هاست.
•    دومین راه، برآورد مالی است. شما برای اجرای کمپین تبلیغاتی خود، بودجه مشخصی تعیین کرده‌اید. هدف همه از سرمایه‌گذاری کسب سود بیشتر است. شما می‌توانید برآورد کنید که اگر این بودجه را به جای سرمایه‌گذاری در تبلیغات در جای دیگری به کار بگیرید، مثلاً سپره‌گذاری بانکی، چه میزان سود خواهید داشت. کمپین تبلیغاتی شما باید بتواند حداقل به این میزان برای شما سودآور باشد. وقتی میزان سود حاصل از کمپین تبلیغاتی تعیین شد، می‌توانید میزان افزایش فروش لازم در اثر کمپین تبلیغاتی برای تحقق این سود را تعیین کنید.

پیش‌بینی نتایج کمپین تبلیغاتی در کمپین تبلیغاتی موفق  

ارزیابی کمپین تبلیغاتی 

اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق، نیازمند پشتکار و ارزیابی دائم است. شما باید نتایج حاصل از کمپین تبلیغاتی خود را با پیش‌بینی‌های خود مقایسه کنید و سعی کنید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. در این صورت احتمال پیشرفت و برگزاری کمپین تبلیغاتی موثر‌ در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
اگر به دنبال اجرای کمپین تبلیغاتی موثر و استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای هستید، سی یو وب همراه شماست.
در انتهای این مطلب از سی یو وب، به معرفی سه کمپین تبلیغاتی موفق داخلی و خارجی خواهیم پرداخت.

نمونه‌های کمپین تبلیغاتی موفق

آشنایی با کمپین‌های تبلیغاتی موفق به شما کمک می‌کند تا دید بازتری نسبت به این موضوع داشته باشید و بتوانید کمپین تبلیغاتی موثر کسب و کار خود را طراحی کنید.
در ادامه به دو نمونه داخلی و خارجی خواهیم پرداخت.

ولوو، در قامت یک ابرقهرمان

شرکت ولوو یک کمپین تبلیغاتی موفق تحت عنوان محصولات نجات دهنده برگزار کرد. در این کمپین شرکت ولوو از کسانی که در اثر ایمنی خودروهای این شرکت از تصادفات رانندگی جان سالم به در بردن بودند را دعوت و با آنها مصاحبه کرد. این شرکت حتی برخی از این افراد را به عنوان فروشنده استخدام کرد. ولوو علاوه بر پلتفرم‌های اختصاصی خود، از پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب برای این موضوع استفاده نمود.
در این کمپین می‌توان اجرای مراحل اساسی برگزاری یک کمپین تبلیغاتی موفق را دید. هدف تاکید بر امنیت خودروهای ولوو است و طراحی تبلیغات هم بر این اساس و به بهترین شکل صورت گرفته. جامعه هدف بسیار گسترده است، چون هدف کلی کمپین یعنی امنیت، یک نیاز همگانی است. با توجه به ماهیت تبلیغات و ویدئویی بودن آن، پلتفرم‌های مناسبی برای این موضوع انتخاب شده و بودجه اجرای این کمپین هم مبلغ زیادی نبوده است. 
نتیجه هم افزایش 60 درصدی بازدید از محصولات ولوو بود.

جاباما، مکان درست برای نصب بیلبورد

شرکت جاباما یکی از کمپین‌های تبلیغاتی موفق داخلی را در چند سال اخیر برگزار کرده است. این شرکت با مشخص کردن جامعه هدف خود و انتخاب مکان مناسب توانست درصد استفاده از خدمات خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.
این شرکت با انتخاب مسافران به عنوان جامعه هدف خود، به نصب بیلبورد در ورودی شهرهای بزرگ پرداخت و از این طریق توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند.
تعیین هدف، یعنی آرامش داشتن مکانی شخصی و تعیین جامعه هدف و انتخاب پلتفرم و بستر مناسب تبلیغ به خوبی در این کمپین تبلیغاتی دیده می‌شود.
در پایان اگر قصد استفاده از خدمات تیمی خلاق در حوزه برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ را دارید، سی یو وب با بهره‌گیری از تخصص تیمی حرفه‌ای و با انگیزه کنار شماست.
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است