عصر جدید ، عصری جدید برای تلویزیون

سی یو وب 1398.04.05 3092 0 0

طی چند  ماه گذشته و پس از تنش های گاه و بیگاه در شبکه سه و حذف عادل فردوسی پور و رضا رشید پور و سایر التهابات که نتیجه سلیقه گرایی در رسانه ملی بود، برنامه عصر جدید با حضور احسان علیخانی ، تلاشی تمام قد داشت تا جای خالی برنامه های حذف شده از تلوزیون کمتر دیده شود، البته به نظر می رسد تا حدودی موفق هم بوده است، اما این مطلب قرار نیست به نقد مدیریتی رسانه بپردازد، بلکه تلاش داریم از منظر محتوا، تولید محتوا ، تولید محتوای بصری و جذابیت های محتوایی برنامه عصر جدید را در حد بضاعت تحلیل کنیم .

عصر جدید ، عصر جدید تلویزیون

همواره یکی از نقدهای عام و خاص مخاطبان به تلویزیون، نبود برنامه های جذاب، مهیج و مفرح بود، مردمی که امروز به واسطه ماهواره، شبکه های اجتماعی، سایت های ویدئو محور مانند: یوتیوب، آپارات، نماشا و ... آخرین و جدیدترین برنامه ها و شوهای تلوزیونی همانند , Xfacotor ، Amrican gat talent ، the Voice  و سایر برنامه های مشهور را می بییند، از برنامه هایی از این دست سیراب هستند، اما همچنان برخی از جوامع سنتی کشور ما چشم به قاب تلویزیون دارند تا آنچه را نیاز دارند از بٌعد هیجان، طنز، تفریح و سپری نمودن اوقات فراغت از قاب رسانه ملی ببینند.

 برنامه عصر جدید و توفیق نسبی آن در فصل اول، مرهون نام و اعتبار احسان علیخانی به عنوان برنامه ساز خاص است، برنامه سازی که همیشه به دلیل تفاوت در برنامه سازی آن هم بدون سرهم بندی و نزدیکی به نیازها و باورهای جامعه محبوبیتی مطلوب در بین مخاطبان تلوزیون دارد، بخش دیگری که در این موفقیت موثر بود، حضور چهره های سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان داوران برنامه عصر جدید بود، چهره هایی مانند امین حیایی و رویا نونهالی در کنار احسان علیخانی پازل جذابی برای مخاطبان تلوزیون بود تا جامعه هدف بزرگتری از مخاطبان را نشانه رود .

برنامه عصر جدید - 30uweb
 

سید بشیر حسینی که حرف و حدیث ها در مورد او بسیار است، در میان جامعه خاص مخاطبین ارزشی و ذاتا اصولگرا شناخته شده تر بود و به همین جهت بود عد ه ای تحلیل کردند که او از سوی فروغی مدیر شبکه سه سیما به برنامه عصر جدید تحمیل شده است، و تحلیل دیگر آن است که حضور سید بشیر حسینی در برنامه عصر جدید باعث جلب توجه و علاقمندی طیف اصول گرا و ارزشی شده و سبد بییندگان این برنامه از طیف های مختلف تکمیل خواهد شد .

اما به زعم برخی کارشناسان و علاقمندان  عصر جدید، وصله نچسب داوران این برنامه آریا عظیمی نژاد است، هنرمند و آهنگساز تعدادی از تیتراژهای تلوزیونی و سینمایی که معروفترین آنها فیلم سینمایی میم مثل مادر ساخته مرحوم رسول ملاقلی پور و موسیقی سریال پایتخت از آن جمله است، اما رفتارهای عجیب، گاها عصبی و فخر فروشانه آریا عظیمی نژاد موج انتقادات بسیاری را در شبکه های اجتماعی در پی داشت، به خوبی بعد از پخش بخش اول مسابقه عصرجدید می توان مشاهده کرد که آریا عظیمی نژاد با کمک و نظر احسان علیخانی سعی دارد چهره و رفتار خود را تا حد بسیاری متفاوت تر از بخش اول نشان دهند و شوخی های بی روح وی با سایر داوران و شرکت کنندگان نشان از قابی بدون محتواست. به نظر می رسد که آریا عظیمی نژاد بسیار تحت تاثیر سایمون داور مسابقات Xfactor, gattalent آمریکا قرار دارد، خشن، مغرور و خلاف جهت عموم رای دادن، ضمن اینکه وی با برچسب موسیقی در بین اهالی موسیقی نیز به ظاهر جایگاه مقبولی ندارد.

 اما عصر جدید چگونه به پربیینده ترین برنامه حال حاضر  تلویزیون تبدیل شد ؟ با هم مرور می کنیم

 

 

تقریبا هر بخش از فضای تصویری و کادرها و پلاتوها تداعی کننده برنامه ای است که برای مخاطبان عصر جدید آشنا است، رنگ و لعاب و دکور برنامه عصر جدید، بر گرفته از ایکس فکتور و گات تلنت، معرفی عصر جدید توسط مجری در بالا، برنامه آکادمی و استیج شبکه من و تو، جایگاه مجری برنامه یعنی احسان علیخانی از برنامه وویس ترکیه و حتی آیتم های پشت صحنه، کمی خلاقیت و ایرانیزه کردن عصر جدید به نظر امری ضروری بود که غیر از شرکت کنندگان میسر نشد.

و اما محتوای عصر جدید متشکل از شرکت کنندگان جوانی است که ظاهرا یک خط فکری را دنبال می کنند، اگر در تهران سری به باشگاه ورزشی انقلاب بزنید، یا گذر شما به اکباتان افتاده باشد و فعالیت های پارکور کاران را دیده باشید، اولین تفاوتها را در شکل ظاهری شرکت کنندگان عصر جدید خواهید دید، در بخشی دیگر، مگر می شود برنامه استعداد یابی باشد آنهم در ایران و حداقل هزار خواننده تقاضای شرکت در مسابقه و دیده شدن در قاب تلویزیون را نداشته باشند، تعداد بانوان شرکت کننده، قومیت های شرکت کننده و میزان حضور به تناسب استانهای کشور نتایجی را به مخاطب تحلیل گر خواهد داد، که ظرفیت ها بر اساس تقسیمات کشوری، استانی، قومیتی، بانوان و آقایان، جوان، میانسال و کودک طراحی شده، البته به خودی خود امر اشتباهی نیست، اما کاش با  این حجم اقتباس از برنامه های مشابه فرنگی، بخش انتخاب نیز به غیر از مدیران سازمان صدا و سیما، حراست سازمان، تهیه کننده، ناظر پخش و ... تعدادی داور بی طرف هم حضور داشته و آنها نیز به انتخاب این عزیزان مسئول کمک می کردند.

 

اما این برنامه با تمام کاستی ها و کمبودها، نقاط ضعف و قوت عصرجدیدی برای رسانه ملی بود، عصری که باید خوشبین بود به آن مانند گذر از عصر تحجر برنامه سازی، شاید شبکه های مختلف سیما به طمع جذب آگهی های تبلیغاتی بیشتر به تکاپو افتاده و برنامه هایی از این دست ساخته شود، حال که به دلایلی که همه خبر دارند، تولید و پخش خندوانه در هاله ای از ابهام است و احتمالا دیگر با رامبد جوان ساخته نخواهد شد و مهران مدیری نیز پس از بازگشت به روزهای اوج بعد از برنامه دور همی تلاش دارد فعالیتهای حرفه ای تری انجام دهد و حتی پس از تعطیلی برنامه برنده باش محمدرضا گلزار و داستان ستاره مربع ها و در نبود فردوسی پور و رشید پور و سایرین قاب رسانه ملی صرفا مزین به برنامه عصر جدید و است و بس و ساخت برنامه هایی از این دست از سوی شبکه های دیگر می تواند بیینده را تا حدودی راضی به نشستن مقابل تلویزیون با موقعیت آنتن وطنی کند.

عصر جدید پرنقص، محبوب شبکه های اجتماعی

با تمام مزیت ها و نقایص عصر جدید چرا در حال جاضر پر بیننده ترین برنامه حال حاضر رسانه ملی است ؟

این سوال از ریشه اشتباه است!

برنامه عصر جدید مخاطب فراوانی دارد اما نه آنهایی که دو ساعت پای تلوزیون نشسته و کل برنامه را ببینند، یک تیم هماهنگ و رسانه ای در پس برنامه عصر جدید از ابتدا با حضور پر رنگ در اینستاگرام و پخش قسمت های جذاب برنامه تلاش کردند تا مخاطبان را به وجد آورده و پای تلوزیون بنشانند، البته موفق هم بوده اند، اما به واسطه شبکه های اجتماعی ، بسیاری از مردم، جوانان را دیده ایم که به واسطه بازدید های فراوان قسمت های پخش شده عصر جدید، با مراجعه به لینک های مختلف به دنبال دیدن همان آیتم هستند، خانواده شرکت کنندگان را دیده ایم که با هیجان تمام به عموم ملت از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع می دهند که شنبه یا یکشنبه فرزند، خواهر، برادر و اقوام آنها را در برنامه عصر جدید ببییند و ده ها دلیل دیگر.

سئوال اینجاست اگر شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام نبود، آیا همچنان عصرجدید این مقدار مخاطب را داشت ؟ خیر تصورش هم خیالی بیش نبود .

امروز به واسطه درک صحیح  از تاثیر محتوا و تولید محتوا در بستر وب و شبکه های اجتماعی، کارکرد تولید محتوا، تولید محتوای بصری و ویدئویی تبدیل به علمی فراگیر شده، کارشناسان خبره ای در این حوزه پرورش یافته و در بخش های مختلف جامعه، اقتصاد، سیاست و حوزه های دیگر در حال فعالیت می باشند .

به عصری دیگر نزدیک می شویم آنهم به سرعت، عصری که صرفا تولید محتوا پاسخگوی نیاز و سلیقه مخاطبان نیست، عصر تولید محتوای ترکیبی و چند بعدی در راه است، محتوایی که تمام سلایق، علایق، شرایط و سطح دانش مخاطب را هدف گرفته و مخاطب را با خود همراه کند، عصر 5G دوره عجیبی برای رسانه های داخلی خواهد بود، انعکاس محتوا از دقیقه به ثانیه خواهد رسید، گوشی های نسل جدید و هوشمند وارد بازار خواهند شد، این نسل از گوشی ها بر اساس History بازدید های سابق به شما محتوای جدید پیشنهاد خواهند داد، دهکده جهانی بر بستر وب در هم تنیده تر خواهد شد و آنگاه است که تولید محتوای پر مخاطب به مسئله اصلی کسب و کارها تبدیل خواهد شد، عصر محتوای ترکیبی با قابلیت های نسل پنجم و ششم اینترنت.

سلبریتی ها  و اینفلوئنسرها و عصر جدید

اگر حضور امین حیایی، رویا نونهالی، احسان علیخانی، بشیر حسینی، آریا عظیم نژاد و تعدادی از اینفلوئنسرها در عصر جدید نبود، آیا بازهم این برنامه حتی با حضور احسان علیخانی، این حجم مخاطب را داشت؟ قطعا خیر.

اگر به عوامل علمی اثر گذاری محتوا رجوع کنید، خواهید دید حضور سلبریتی ها و اینفلوئنسرها در یک رویداد یا برنامه، موجی عظیم از سوی طرفداران و مخاطبان در شبکه های اجتماعی به راه خواهد انداخت و خیلی زود آن برنامه یا رویداد تبدیل به ترندها و هشتگ های برتر خواهد شد، پس به نظر می رسد فارغ از محتوای برنامه عصر جدید، عوامل اثر بخشی جدی در طراحی عصر جدید وجود داشته و دارد، محتوای برنامه عصر جدید بعد از مراحل اولیه دچار افت شد، زمانی که به اجراهای دوم و سوم شرکت کنندگان رسید، فقط آیتم هایی توسط مردم دنبال شد که بلافاصله بعد از برنامه در حجم کثیری در شبکه های اجتماعی منعکس می شد، این حجم از اکانت های درگیر در شبکه های اجتماعی برای پوشش برنامه عصر جدید، نشانی از وجود کمپین گسترده دیجیتال مارکتینگ و شبکه سازی توسط تهیه کنندگان یا اسپانسرهای برنامه است، مسیری در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به خوبی از آن بهره برداری شد .

نتیجه :

برنامه عصر جدید در نوع در ایران و رسانه ملی عصری جدید است، اما حفظ مخاطب در فصل های آتی به خلاقیت و آزادی عمل بیشتری نیاز دارد، کمبود هیجان در قسمت دوم و سوم بیشتر احساسات بیینده را تحریک می کند تا هیجان، در حین نگارش این مقاله پس از حذف برادران کردستانی با آن اجرای پر معنی، حجمی از انتقاد، فحش و ناسزا در شبکه های اجتماعی نصیب داوران شد و همین امر موید آن است، هیجان جای خود را به احساسات داده و این برای ادامه روند برنامه عصر جدید مناسب نیست، در این مقاله سعی کردیم، راجع به تولید محتوا، اثر بخشی محتوا، بازاریابی محتوایی و هر آنچه در حوزه محتوا در عصر جدید گذشت مروری داشته باشیم، به نظر می رسد موفقیت فعلی عصر جدید مرهون عواملی غیر از محتوا است و آن هم حضور متمرکز و با برنامه در فضای مجازی و ایجاد چالش با شبکه ای از ادمین ها و استفاده به جا از سلبریتی ها و اینفلوئنسرهاست، برای این تیم خلاق و هوشمند آرزوی بهترین ها را داریم و امیدواریم بعد از پایان فصل اول تحلیل های مناسب تری از عصر جدید را شاهد باشیم.

 

                                                                                                                                                                                          نویسنده : پرهام امجدیان


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است