5 روش مشاهده و تحلیل میزان بازدید از سایت

سی یو وب 1401.10.16 3894 2 1

برای بررسی و تحلیل ترافیک وب سایت، زوایای مختلفی برای مشاهده عملکرد و میزان موفقیت وجود دارد و همچنین معیار سنجش موفقیت برای هر کسب و کار متفاوت است.

برای برخی افراد هنگام کار با ابزارهای مشاهده و تحلیل میزان بازدید سایت، مثل گوگل آنالیتیکس، تشخیص  این که از کجا شروع کنند، مشکل است. اما اگر قصد کسب درآمد از وب سایت خود را دارید، یا می خواهید فروش آنلاین خود را افزایش دهید، باید دقیقا بفهمید کاربران چگونه سایت شما را پیدا می کنند و چه کاری در سایت انجام می هند.

اگر به تازگی با گوگل آنالیتیکس آشنا شده اید و یا قصد دارید دقیقا بدانید آمارهایی که سایت شما نشان میدهد دقیقا به چه معناست، ما در این مقاله 5 روش برای تحلیل ترافیک سایت را به شما آموزش می دهیم تا بیشترین سود را از فعالیت آنلاین خود ببرید. 

 

منظور از ترافیک وب سایت تعداد بازدید کنندگانی است که به سایت شما مراجعه می کنند. مهمترین موضوع این است که بفهمید، بیشترین ترافیک از کجا می آید.

بیشترین ترافیک سایت شما از کجا می آید

خیلی مهم است که بدانید ترافیک شما از تبلیغات پولی، جستجوی ارگانیک و یا کمپین های شبکه های اجتماعی است و کاربران از چه طریق به سایت شما دسترسی پیدا می کنند.

از هر ابزار تحلیلی که استفاده می کنید، گزارش source و source medium دقیقا به شما نشان می دهد که کاربرانتان از کجا وارد سایت می شوند. منبع ترافیک در ابزار تحلیل شما مشخص است. مثل "google" ، "yahoo" و ...

منابع ورود به سایت

از این داده ها می توانید برای بررسی میزان موفقیت کمپینی که اخیرا اجرا کرده اید و یا ارزیابی عملکرد ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید.

اگر شما سایتی دارید که تولید محتوا  برای شما مهم است ، منبع وروردی ارگانیک حاصل از جستجو، معیار موفقیت شماست.

اگر به طور منظم کمپین های پولی مثل تبلیغات گوگل، کمپین شبکه های اجتماعی و تبلیغات ریتارگت  اجرا می کنید، حتما آنها را در کانال های مختلف بررسی کنید. به این ترتیب راحت متوجه می شوید کدام کانال ها کار می کنند و چه چیزی به سرمایه گذاری بیشتر احتیاج دارد. با تحلیل هوشمندانه وب سایت خود بهتر می توانید میزان موفقیت خود را اندازه گیری نمایید.

تشخیص تفاوت میان page views، Visits  و Unique Visitors

اندازه گیری درست هنگام مشاهده بازدید ها بسیار مهم است. هر چند تفاوت میان تعداد بازدید صفحه، بازدیدها و بازدید یونیک ، ساده به نظر می رسد، اما در واقع به شما کمک می کند بفهمید چه محتوایی کار می کند و چه محتوایی کار نمی کند.

Pageviews (بازدید صفحه): این معیار به شما می گوید هر صفحه از سایت چند بار توسط کاربران در بازه زمانی مشخص، بازدید شده است. به کمک این متریک می توانید ببینید هر صفحه چند بار دیده شده و چه صفحاتی محبوب تر هستند. همچنین متوجه می شوید چه صفحات یا محصولاتی ترافیک مورد نظر شما را ندارند و نیازمند بهبود هستند.

تعداد بازدید از صفحه

 Session (بازدیدها): این معیار بیان کننده تعداد افرادی است که از صفحات سایت شما بازدیدکرده اند. این افراد می توانند کاربرانی باشند که برای بار اول از سایت شما بازدید می کنند و یا افرادی که قبلا هم به سایت شما مراجعه کرده اند. این عدد نشان دهنده مجموع کاربران در بازه زمانی مشخص است. در گذشته از عبارت visits برای نمایش این اطلاعات در Google Analytics  وجود استفاده میشد. طبق توضیح گوگل آنالیتیکس دلیل این تغییر ترکیب داده های وب سایت و اپلیکیشن بود.

هر چقدر این رقم بالاتر باشد، برای بازاریابان جذاب تر خواهد بود.

User (بازدید کنندگان یونیک):  این یکی از مهمترین معیارها برای فهمیدن تعداد بازدید های سایت است. در این معیار تنها اولین بازدید کاربران در نظر گرفته می شود. ممکن است آنها برای بازدید مجدد به سایت شما برگردند و یا خیر. بنابراین این معیاری مهم برای درک میزان دیده شدن سایت شما و تجزیه و تحلیل عملکرد واقعی سایت است. عبارت Unique Visitors نیز به دلیل ذکر شده از گوگل آنالیتیکس حذف شده و بجای آن عبارت user نمایش داده می شود.

تعداد بازدید های سایت

بررسی نرخ پرش

نرخ پرش درصد افرادی را نشان می دهد، که پس مشاهده یک صفحه، سایت را ترک کرده اند. یک روش هوشمندانه دیگر، برای بررسی عملکرد و تحلیل سایت، نرخ پرش است. با کمک این معیار می توانید بفهمید کاربران چه صفحاتی از سایت شما را دوست دارند و یا ندارند.

اگر می خواهید بدانید چه عددی از نرخ پرش معنی خوب را می دهد باید بگوییم نرخ پرش بین 26 تا 40 درصد خوب است، البته برای صنایع مختلف این عدد می تواند متفاوت باشد.

در آنالیتیکس شما می توانید هم نرخ پرش کلی سایت و همچنین هر کدام از صفحات به تنهایی را ببینید.

نرخ پرش سایت

اگر برای بهبود نرخ پرش و تجربه کاربری سایت خود نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، با کارشناسان ما در  سی یو وب تماس بگیرید.

با بهبود صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند، میتوانید میزان کلی نرخ پرش را در سایت خود کاهش دهید.

برای بررسی عملکرد خود، سه ماه بعد از ایجاد تغییرات، مجدد نرخ پرش سایت را بررسی کنید. پس از اینها، روی تجربه کاربر کار کنید که تاثیر مثبتی در بهبود کلی عملکرد سایت دارد.

زمان حضور در سایت را افزایش دهید (Time on page)

بعد از بررسی page views و session معیار دیگری که باید بررسی کنید ، میزان زمان حضور در سایت است. این نشان می دهد که آیا افراد پس از ورود به سایت ، آنچه می خواستند را یافته اند یا خیر. این معیار نشان می دهد کدام صفحات مفیده بوده و کدامیک نیستند. صفحات با مدت زمان حضور کم نیاز به ویرایش دارند.

 

میانگین حضور در سایت

یکی از مواردی که هنگام بررسی زمان سپری شده در سایت باید در نظر داشته باشید، source یا منبع ورود کاربر به سایت است.

آیا کاربر از طریق جستجوی ارگانیک وارد سایت شما شده یا از طریق تبلیغات پولی و شبکه های اجتماعی ؟ آیا صفحه ای که به آن وارد شده مرتبط با عبارتی که جستجو کرده بوده یا خیر.

حتما این موارد را در بررسی میزان بازدید از سایت خود در نظر گرفته و روی بهبود صفحات خود کار کنید.

اهداف خود را برررسی کنید.

یکی دیگر از روش های هوشمندانه ی تحلیل بازدید از سایت و عملکرد آن، بررسی اهدافی است که تنظیم کرده اید. برای مثال تکمیل یک فرم، دانلود یک فایل و یا حتی افزودن به سبد خرید.

وظیفه سایت شما هر چه که باشد، حتی اگر تجارت الکترونیک نیست (مبادله پولی از طریق سایت ندارید)، قطعا بررسی اهداف کمک می کند بفهمید کاربران روی سایت شما چه کاری انجام می دهند و آیا Call To Action(CTA) (اقدام به عمل) شما خوب عمل می کند یا خیر.

اگر از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید، می توانید در بخش تنظیم اهداف، اهداف جدیدی برای سایت خود تعریف نمایید و میزان موفقیت خود را بررسی کنید.

تعیین اهداف در گوکل آنالیتیکس

 

با بررسی تعداد اهداف کامل شده می توانید به راحتی CTA را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تغییر دهید. همچنین تنظیم اهداف یک روش هوشمند برای تحلیل این است که افراد روی سایت چه کاری انجام می دهند. شما نه تنها میزانی از تعامل کاربران با سایت را می فهمید بلکه متوجه می شوید اهداف شما چقدر برای کاربران سایت قابل درک است.

جمع بندی

هنگام صحبت از تحلیل میزان بازدید سایت، معیار های کلیدی وجود دارد که نشان می دهد چه چیزهایی کار می  کنند و چه چیزهایی موثر نیستند. می توانید از ابزارهای مختلفی برای مشاهده معیارهای معرفی شده در بالا استفاده کنید. Google analytics یک ابزار جامع و رایگان است که تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید، در اختیار شما قرار می دهد. حتما برخی اهداف که برای کسب و کار شما اهمیت دارد را در ابزار تحلیل سایت خود تنظیم کنید تا معیاری از میزان موفقیت وب سایت داشته باشید.

تعداد بازدیدکنندگان سایت و زمان حضور در سایت را افزایش دهید و با استفاده از تکنیک های سئو سایت  از میزان نرخ پرش بکاهید.

با انجام این کارها می توانید از موفقیت همیشگی سایت خود لذت ببرید.

با بررسی مداوم تحلیل ها، می توانید بفهمید کاربران هنگام تعامل با سایت چه چیزی را تجربه می کنند و چه چیزهایی در سایت شما درست کار نمی کنند.

درک این تحلیل ها و تلاش برای بهبود آنها،  حضور آنلاین موثر و توسعه دیجیتال مارکتینگ شما را در پی خواهد داشت.

فراموش نکنید، وب سایت شما نماینده کسب و کار و برند شماست ، کار کردن روی موضوعاتی که در سایت شما خوب کار می کند و یا چیزهایی که بازدیدکنندگان سایت شما از آن استفاده نمی کنند و تحلیل رفتار افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، باعث بهبود تجربه کاربری در سایت و گسترش برند شما خواهد شد.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

سمانه رضایی

1398/10/18

سلام. جستجوی ارگانیک و پولی یعنی چی؟

ادمین

1398/10/18

سلام. 

وقتی کاربر عبارتی را در گوگل یا موتور جستجوی دیگه ، جستجو کنه و سایت شما را در لیست نتایج ببینه و روی آن کلیک کنه و وارد سایتتون بشه ، میشه جستجوی ارگانیک.

تبلیغات پولی هم وقتی هست که شما در سایتهای دیگه سایتتون را تبلیغ می کنید و کاربران با کلیک روی تبلیغ وارد سایت شما میشن