مروری بر سریال شهرزاد ، عاشقانه ، گلشیفته و ساخت ایران 2

  • 1397/4/10
  • 156
سریال ، شهرزاد، عاشقانه ،گلشیفته و ساخت ایران2

سریال ، شهرزاد، عاشقانه ،گلشیفته و ساخت ایران2


زمانی که سریال های ترکیه ای در شبکه های پر تعداد ماهواره ای مخاطبان بسیاری جذب نموده بود ، تلویزیون بالاجبار در محدودیت های خود تنیده دست و پا می زد ، مخاطبان تلویزیون و سریال های بی کیفیت آن ریزش کرد ، آنقدر که بحران کمبود مخاطب در بین مدیران سازمان به امری حیاتی و فورس ماژور تبدیل شد .

بی کیفیتی سریال های رسانه ملی ، بر روی سینمای ایران هم تاثیر گذارد ، سینما هر چند محدودیت های تلویزیون را به دنبال نداشت ، اما فقر شناخت مخاطب جدی داشت ، فیلم سازان برای دل خود فیلم ساختند نه برای مردم ، در این وانفسا فروش های میلیاردی فیلم های طنز و البته غالبا بی کیفیت ، بسیاری از سینما گران روشن فکر را عصبی کرد ، حتی معدودی از آنها به مخاطبان فیلم های طنز ، توهین های محترمانه نمودند ، در آن زمان همه از خطرهای فرهنگی سریال های ترکیه ای می گفتند ، و نگران نهاد خانواده بودند ، ابزاری هم نداشتند که مقابله به مثل کنند ، تلوزیون های جم GEM  سیاسی شدند و عوامل منافقین و استکبار جهانی ، در پس این نا امیدی های فرهنگی ، حسن فتحی ، محسن چاوشی و بازیگران ارزشمندی همچون شهاب حسینی و ترانه علیدوستی و ... در قاب سریالی فاخر با عنوان شهرزاد ، (سریال شهرزاد) عاشقانه ای ایرانی ساختند ، خارج از کلیشه های رایج در رسانه ، سریال پرفروغ شد و رکوردها شکست ، سریال شهرزاد خونی دوباره دمید در کالبد ، سریال سازان رسانه ای ، سریال شهرزاد دهان به دهان و چشم به چشم چرخید ، مردم دیدند و لذت بردند ، با فاصله ای کم از پایان فصل اول سریال شهرزاد ، سریال عاشقانه با کلکسیونی از سوپر استارها ، از محمد رضا گلزار گرفته تا مهناز افشار ، ساره بیات و حضور فرزاد فرزین ، با کارگردانی منوچهر هادی ساخته شد ، با هیاهوی فراوان آغاز شد ، با هیاهوی فراوان تبلیغ شد و با هیاهوی فراوان تمام شد ، بازار میلیاردی سریال های رسانه ای باعث رقابت در این عرصه شد ، در هیاهوی سریال عاشقانه و عبور از خط قرمزهای بعضی ها ، فصل دوم سریال شهرزاد ، با هیاهو و جنجال تهیه کنندگان ساخته شد ، و باز هم ترند اخبار هنری شد ، شهرزادی بدون حضور بزرگ آقا ، عاشقانه پر کشش شهرزاد و قباد ، آنقدر این سریال محبوب بود که بی سر وصدا فصل سوم نیز ساخته شد و بلافاصله بعد از فصل دوم توزیع شد .

سریال گلشیفته هم آمد ، نه با هیاهوی بسیار مانند سایر سریال ها ، اما به سرعت مخاطبان را به سمت خود جلب کرد ، سریال گلشیفته و حالا سریال پر شور و طنز ساخت ایران 2 با بازی بی بدیل امین حیایی ، طنازی های رضا گلزار و حضور پر رنگ محسن کیایی ، این همه نوید بخش یک اتفاق بزرگ بود .

اتفاق بزرگ آن بود سریال های رسانه ای و وطنی ، سریال های با محتوای ضعیف ترکیه ای را به حاشیه راند ، هنرمندان این سرزمین نشان دادند که اگر امکانات و بودجه مناسب در اختیار داشته باشند ، با محتوای غنی ، کست عالی و شناخت نیاز مخاطب ، کاری می کنند کارستان  ، چند جریان علمی و تکنولوژی محور به جریان سازی این سریال ها کمک بسیار نمود ، در ابتدای راه ، استفاده از موسیقی و خوانندگانی چون محسن چاوشی ، سینا سرلک ، فرزاد فرزین و ...

دوم ، استفاده حرفه ای از فضای شبکه های اجتماعی و تبلیغات گسترده تیزرها و موسیقی های سریال در شبکه های مجازی ، که یکی از شاخص های مهم دیده شدن این سریال و درآمدهای های چند ده میلیاردی آنها بود .

سوم ، پخش اینترنتی سریال و توزیع سطح دسترسی مناسب برای کل کشور ، هر چند بعضی از شبکه های ماهواره ای با هویت مشخص اقدام به پخش بدون مجوز این سریال ها نمودند ، اما بازخورد مخاطبان ، همچنان تهیه کنندگان این سریال ها را راضی و خشنود نگه داشت .

سریال شهرزاد , عاشقانه ، گلشیفته ، ساخت ایران 2

امروز غنای سوژه ها و فرهنگ ایرانی و استفاده از نیازهای عاطفی ، فرهنگی و هنری جامعه و ساخت سریال های حرفه ای باعث شده تماشای سریال های خارجی بی کیفیت به حاشیه رانده شود .

اگر محتوا و محتوای رسانه ای توسط اهل فن ، نیاز جامعه و با ساختار مناسب تولید شود همچنان این بازار تشنه ، پذیرای این تولیدات خواهد بود ، و رسانه های نیمه خصوصی جایگزین مناسبی برای کاستی های رسانه ملی و سینمای ایران خواهند بود .باید پذیرفت صنعت سرگرمی که سینما و تلویزیون جزء لاینفک آن است در جهان پیرامون ما به شدت هدفمند و با برنامه در حال گذار است ، بسیاری از سیاستمداران و سرمایه داران ، برای تولیدات آتی خود ، نیازهای مورد نظر را در قالب سینما و تلویزیون به مخاطبان میلیونی القاء می کنند ، هر چند این مهم در کشور ما هنوز مورد توجه قرار نگرفته ، اما با ایجاد ساختارهایی همچون موسسه رسانه ای اوج ، و قرارگاه های فرهنگی و هنری ، بخش های ارزشی و کلاسیک جامعه با پشتوانه مالی مناسب وارد این جریان شده اند ، سریال پایتخت 5 ، و مضامین و بازخوردهای گسترده آن در جامعه ، نمونه ای موفق از این مدعا است .

امروز اثر مرکب تولید محتوای مناسب ، استفاده از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی در شبکه های اجتماعی و پشتوانه هنری و فرهنگی غنی در بدنه رسانه ، سینما و تلویزیون باعث شده که هرگاه اراده ای در تولید یک اثر هنری فاخر و عامه پسند در جریان های فرهنگی کشور شکل گیرد ، مردم نیز با استقبال فراوان ضمن بازگشت اصل سرمایه با سود سرشار ، آماده انتخاب محتوای بهتر و رسانه های داخلی هستند تا تولیدات پر مسئله خارجی .

امید است این جریان شکل گرفته با حضور کارگردانان و بازیگران و عوامل به نام همچنان پرقدرت تر و پر بارتر از گذشته در این مسیر قدم بردارند ، تا خلاء عمیق تولیدات سرگرم کننده و فاخر در کشور دچار تعطیلی و رکود نشود ، و این پیش افتادگی به برابری و سبقت غیر نیانجامد .